Nuffnang

Monday, April 21, 2014

Baby High Fever sampai 40 darjah celcius...

Dah 3 hari baby atikah demam panas sangat-sangat. Aku sebagai ibu memang merutun jiwa tengok anak demam panas. Baby atikah time sihat memang aktif tergolek membebel main buih... time demam panas dia senyum pun taknak T__T ibu acah-acah pun x mau gelak...

Hari pertama demam bawak pergi klinik bawah rumah nih..turun jer tangga jalan sikit dah sampai klinik nyer...doktor lelaki..check2 suhu 38 panasnyer..doktor tnyer ader muntah2, cirit birit, selsema? selsema jer doktor...ok balik bagi ubat 5 jam sekali kalau demam lagi terus datang klinik yer...then dia soh nurse tampalkan cool fever kat dahi baby Athikah...

Then balik dah bagi makan ubat badan masih panas lagi...malam nyer pun panas sangat dah jerlung dengan air pun panas lagi...
Besoknyer tengahari pergi lagi ke klinik yang sama, masuk-masuk bilik doktor check suhu sekali 39.5, doktor tu terus sound aku cakap aku tak sayang anak...kenapa ibu tak datang malam tadi tengah malam ker kenapa datang sekarang suhu dah tinggi..kalau jadi apa2 kat baby nanti macam mana...membebel2 doktor tu yang membuatkan hati aku rasa sedih yang amat2..T___T dah la anak aku sakit demam dia lak nak tocer aku lak...ko sebagai doktor tak boley cakap yang baik2 ker nak bagi pressure lak kt orang... aku sebagai ibu sememang memang nyer aku sayang kan anak2 aku lar..ibu mana yang tak sayang kan anak la doktor %$^&*%$##@ bengang campur sedih....terus dia bagi surat refer hospital.

Aku terus bawak pergi Hospital Putrajaya...emengency ward then check lagi suhu 39.9...terus masuk zon kritikal nurse suruh bukak baju semua tinggalkan pampers jer basahkan semua badan dan kepala baby Athikah... pastu nurse datang lagi amik darah pulak..aku kene keluar tunggu jauh sikit tak bagi tengok nurse tu ambik darah...tetibe mengalir air mata aku sedih meruntun jiwa seorang ibu dengar anak meraung menangis ....sobbsss sobsss...



Cool ferver tak boley letak dekat kepala/dahi baby...ramai cakap bahaya letak cool fever dekat dahi.
Jap nak share...



Maksud dalam IG Dr Halina nih sebenarnya letak tuala basah ke tempat yang berbeza-beza dekat badan anak kita dapat bantu mengurangkan lagi suhu badan dia bukannyer cool fever 100% yang diubah kedudukannya
Lagi satu juga, cool fever bukan penyebab untuk dapat cerebral palsy jika tempek kat dahi.

Ok sambung citer balik
Sekejap jer dekat Emengency ward dah jerlum baby dengan air sejuk suhu pun dah turun...doktor check then dia suruh balik. Dia advice lar kalau panas lagi buat macam tadi jerlum dengan air sejuk jangan selimutkan or bedungkan baby biar dia tak pakai baju just pampers jer bagi panas keluar.

Balik jer panas balik badan baby Athikah...bukak kan baju semua tinggalkan pamper jer..sejukkan badan dia sampai suhu turun..Alhamdulillah turun sikit. Tido dengan basah-basah nyer...

Bangun tido rasa suhu badan still panas lagi...jerlum lagi dengan air...nak berdukung jer melekap kat badan...manja sangat nih...

Tengahari mandikan baby Athikah....jirus lama kt badan ngan kepala bagi kuar panas. Susu kan tido lena dia. Then selimutkan dengan kain pelekat ayahnyer.

Meruntum jiwa tengok anak macam nih.... Cepat sembuh yer sayang....

T_____________T




3 comments:

  1. Masa ni umur baby atikah brape ye?

    ReplyDelete
  2. Askum,nk tnye baby saya baru 3 bulan,kalau letak cool fever xleh ke.saya letakkan kain basah kt dahi baby saya.mohon pencerahan yea kawan-kawan

    ReplyDelete
  3. Anak saya 7bulan boleh ke letak cool fever kt dahi

    ReplyDelete