Nuffnang

Wednesday, November 21, 2012

Cik Tam Kesayangan...

Tak update pun date 1st day rabbit at home...ader 2 ekor rabbit en mael bawa balik.Jenis Arnab Pedaging, arnab warna putih jenis New Zealand white & arnab hitam macam jenis Anggora bulu dia panjang sikit.

Ingat masa tu hari berkerja then dia ada kompang class, maybe on 29th Oct 2012 monday.Balik tu siap bawak balik Rabbit dalam kotak siap beli pallet, bottle air & cage dia sekali...bersemangat die nak beli Rabbit.Ingat nak bela kura-kura jer....memang dia request nak bela since bulan August 2012 lagi...layankan ajerr...


Tapi rabbit memang sangat la jinak. Actually, aku memang tak pernah nak pegang Rabbit ni in live..tengok jer..memang suka tapi takut nak pegang. Kalau kucing memang dah biasa, arnab belum pernah lagi. 1st time in my live, aku pegang arnab then aku takut-takut, takut dia melompat ker gigit tangan aku, tapi bila aku pegang jer memang aku tak sangka jinak sangat. Mula-mula aku perhatikan jer En Mael pegang, pastu tengok Arnab tu jinak jer. Aku pegang ler...then naik syok layan macam kucing.
Arnab belaan ader 2 kaler..Hitam & putih. So, nama panggilan Cik Tam & Cik Teh sebab dua2 Arnab nih betina.
Iqbal & Athirah memang suka binatang yang berbulu nih macam kucing. Arnab dorang main memang selamber jer die buat. Kadang-kadang lepaskan dalam rumah, time dia dah berak seketul dua terus masukkan dalam cage.
Tapi hayat Cik Teh tak lama, dia mula cirit-birit lepas 3 minggu bela. Kitaorang yang cetek ilmu cara-cara menjaga Arnab ni biar kan jer dia. Cik Teh langsung tak mau makan, taik dia cair jer...lama-lama badan dia lembik kurus jer...pagi 14hb Nov 2012 dia mati. Keras kejung aku pegang dia. Tak semena-mena aku menangis teresak-esak. Rasa macam bersalah sebab tak pandai nak jaga dia. Tanam Cik Teh dekat tempat parking kereta.
 
Tinggal lah Cik Tam seekor. Dia sangat-sangat manja.
 

Cik Tam Kesayangan


No comments:

Post a Comment