Nuffnang

Saturday, December 8, 2012

Durian Crepe

Sekarang nih Durian crepe jadi trend makanan terhangat dipasaran. Dalam FB ramai orang post pasal durian cerpe nih. Sedap sangat ker? malas nak mencari tempat jual Durian crepe nih. 
Aku dengan kerajinan tahap maksima nyer telah mengerah kan tenaga membuat sendiri Durian Crepe nih. Memandangkan kat rumah ada durian mak aku bagi. So, aku telah meng'google resepi Durian Crepe, macam-macam resepi nyer. Aku refer resepi yang simple but nice dekat blog Cik Epal...hehehehehe

Senang jer buat nyer...cuma kulit dia kene ada skill baru dapat cantik dan sedap.1st time buat jer dah menjadi, cuma kulit tebal sikit.Aku bawak pergi Office, bawak cuma 4 keping jer.Alamak tak cukup pulak, rasa bersalah pulak.Malam nyer aku buat lagi sebab whiping cream banyak lagi balance yang 1st time buat semalam.

 Cara-cara aku buat Durian Crepe:

250gm tepung gandum
3 biji telur
400ml santan
100ml air
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu kecil pewarna kuning

Filling:

1 Cawan Whiping Cream (Aku guna bran Value Pride)
Durian


 Cara-caranya:

1) Masukkan tepung, garam, santan,telur kacau pakai mixer. Taruk air sikit, esen vanilla dan pewarna kuning. Kacau sampai sebati, kalau likat sangat taruk air sikit bagi cair sikit.

2)  masak leperkan atas kuali non stick dengan api yang sangat-sangat kecil. Kalau api kuat nanti kulit akan cepat keras.
Cara nak angkat kulit ni pun kena berhati-hati. Cara aku macam gambar bawah ni.

3) Pukul whiping cream sampai jadi kental.
 5) Letakkan whiping cream, then letak durian dan lapis lagi semula whiping cream.Lipat cantik-cantik. Jangan tarik kulit nyer kuat-kuat boleh terkoyak nanti.


Ini untuk rumah mak

Ini untuk bawak ke tempat kerja
Senang jer buat Durian Crepe ni. Kos pun murah jer...



No comments:

Post a Comment